Artikler - liste:

Cykelferie

En cykelferie i Danmark eller fx. vores nordiske nabolande er den ultimative måde at få en rigtig god oplevelse på. Det er aktiv ferie som alle kan være med til - unge som ældre, familier og singler - du/I får motion og bevæger dig/jer i en hastighed, der gør at der er god tid til at nyde naturen... og få det hele med.

Har du/I aldrig været på en sådan ferie, kan det stærkt anbefales at prøve det - det er en meget anderledes og aktiv måde at feriere på, og man kommer hinanden meget mere ved på denne vis... dette uanset om man vælger den "nemme løsning" med overnatninger på hotel, vandrehjem eller lignende - eller man rejser med "huset på ryggen" i form af telt, soveposer o.s.v.

Det er en ferie der vil blive husket, på grund af afvekslingen mellem cykling, det nye sted man kommer til på daglig basis o.s.v. - mens charterferierne typisk er sværere at skelne fra hinanden.

Perfekte forhold
I Danmark er forholdene til turcykling perfekte. Vejene er rigtig gode og der er cykelstier på rigtig mange strækninger. Man vælger typisk de mindre befærdede veje, og kommer dermed ud at se en masse undervejs på ruten. Det danske landskab er utroligt afvekslende, og oplevelsen er en helt anden set fra en cykelsadel. Det hele foregår i et tempo og på distancer som du selv vælger - og der er ingen der siger man behøver at køre langt hver dag.

En uges turcykling i Danmark med daglige distancer på blot 30 km. vil faktisk bringe dig/jer fra Sydjylland til Nordjylland eller fra Vestjylland til Sjælland - og kombinerer du/I det med færgeforbindelser og lignende, kan man stort set komme Danmark rundt på et par uger.

Cykler
Det er vigtigt at have en god og stærk cykel, som egner sig til at montere bagagebærer, tasker m.m. på... eller fx. trække en cykelanhænger med. Hvilken type cykel det skal være, beror lidt på temperament samt valg af rute - vælger man at tage naturstier og lignende, vil det typisk kræve en mere robust cykel, end hvis ruten udelukkende går via asfalterede veje.

Citybikes/MTB'er
En god citybike med 5-7 gear eller en mountainbike er fint dækkende, hvis planen er at køre kortere daglige stræk i fx. Danmark. Cyklens vægt er ikke specielt vigtig, når det drejer sig om en turcykel - det er derimod meget vigtigere, at cyklen har en stærk ramme, en god krank og et ordentligt gear - vælg en bedre cykel, hvis du vil undgå at stå midt på ruten og kigge på en knækket ramme, en krank med ødelagte lejer eller lignende. Der vil være ekstra belastning på cyklen, når der skal oppakning med på turen.

Husk at oppakning vejer, og du derfor får brug for de lave gear til at forcere bakkerne med. Et godt gear er et must - og den ekstra oppakning du har med, vil også belaste rammen - så det kan ikke anbefales at tage på cykelferie på de allerbilligste varehus-cykler, som ofte er af meget svingende kvalitet, på netop disse ømme punkter... der er nødvendigvis sparet på kvaliteten et eller andet sted, og det vil ofte være på lige præcis disse områder.

Vil du tage længere stræk på daglig basis, er en lidt bedre cykel eller måske en el-cykel, det du skal kigge på - alt efter temperament. Der findes håndbyggede touring-cykler på markedet - men disse er specielt møntet på folk der vil ud på meget lange ture, som fx. en cykeltur tværs over et helt kontinent eller lignende. De er i øvrigt meget dyre. Er formålet at få en hyggelig ferieuge eller to med god motion, er en god citybike eller en MTB en ganske glimrende løsning.

El-cyklen
En god el-cykel kan give hjælp til trådet - også på strækninger på 100 km. om dagen, og lige præcis til cykelferien er det en super løsning. Er ungerne med i traileren eller i en barnestol, vil du sætte pris på ekstra trækkraft, og den kortere transporttid som el-cyklen vil afstedkomme - for børns tålmodighed kan sættes på en gevaldig prøve, hvis det tager for lang tid at komme frem til næste destination. Du/I kan nemt holde en gennemsnitsfart på ca. 25 km/t og vil derfor kun være på landevejen i et par timer på en 50 km. strækning. Det giver længere tid på hver destination på jeres rute - og er børnene med, vil dette ofte være at foretrække.

En el-cykel, som på papiret har en rækkevidde på 30-40 km., dur ikke til ferie cykling. Den skal min. have den dobbelte rækkevidde af det som du forventer at tilbagelægge pr. opladning. Den ekstra vægt på cyklen og en evt. cykeltrailer vil tære på batteriet. Så en cykel der, under normale forhold, kan klare 100 km. på en opladning vil være det optimale valg.

Hjul og dæk
Hjulene er et ømt punkt på cyklen, når vi snakker cykelferie. De fleste hjul er bygget til at klare ca. 100-110 kg. og når man udover sin egen vægt også skal have oppakning på cyklen, kommer man tæt på grænsen. Er hjulene i forvejen svækket, risikerer man at den ekstra belastning får dem til at bryde sammen undervejs - så det er en rigtig god idé at få dem tjekket efter hos cykelmekanikeren inden afgang... og i øvrigt tage ham med på råd, inden man pakker 30 kg. ekstra på cyklen. En mulighed for at aflaste cyklen er helt klart en god cykeltrailer.

Bremser
Når du skal vælge cykel til turcykling, er bremserne vigtige - og skivebremser eller tromlebremser er helt klart at foretrække - mens V-bremser/fælgbremser kan have det svært i vådt føre. Husk at ekstra vægt i form af oppakning og/eller cykeltrailer stiller høje krav til bremserne... det er vigtigt at kunne bremse effektivt med ekstra vægt på cyklen.

Udstyr
En god stabil bagagebærer med mulighed for montering af cykeltasker og med plads til anden oppakning eller måske en barnestol, er det du som minimum skal have. Man kan også vælge at bruge en cykeltrailer, da det ofte vil være lettere at pakke en sådan. Cyklen vil samtidig være mere stabil, når der ikke er ekstra vægt på denne. Skal der mindre børn med på turen, er en cykeltrailer helt sikkert en god løsning.

Moderne cykeltrailere kan både bruges som anhænger til transporten og som barnevogn, når man er på campingpladser - og endda som "baby-joggere" hvis du dyrker løb og lignende. Så har du brug for den til andet end den planlagte cykelferie, så vælg en cykeltrailer, der kan bruges til lidt af hvert.

Er cykeltraileren "bare" til transport af bagagen, findes der gode løsninger i form af både "inline trailere" med 1 hjul, som spændes fast på baggaflen og følger cyklens bevægelser, samt "kasse-trailere" med 2 hjul der sættes fast med bevægelige led. Begge er gode løsninger til transport af tungere udstyr som telte m.m. da de ikke vil påvirke cyklens tyngdepunkt... og ej heller belaster hjul og ramme nær så meget.

Vælger du at pakke alt dit grej på cyklen, skal du sørge for at holde tyngdepunktet så lavt som muligt - det vil sige at tungt grej skal placeres i fx. sidetasker for at undgå utilsigtet vægt over hjul højde og dermed et for højt balancepunkt på cyklen.

En rygsæk kan dog være en ok løsning, hvis det kniber med pladsen i sidetasker og på bagagebærer, men tænk på at du måske skal have den på ryggen i mange timer. Til gengæld kan en rygsæk være en god løsning til væske (et drikkesystem) og småting, som man skal kunne få fat i undervejds - men den skal være af god kvalitet, stabil og helst med god udluftning langs din ryg. Der findes specielle cykel-rygsække til dette formål.

Light eller heavy?
Der er to måder at rejse på, når det gælder cykelferie. Den lette udgave og den tungere udgave. Den første kræver lidt mere planlægning hjemmefra i form af booking af overnatninger, mens den anden giver mere frihed til at ændre planer undervejs - til gengæld kræver sidstnævnte at man har styr på grejet der skal med.

Travel light
Her vælger man typisk at booke overnatning på campingpladser, hoteller, vandrehjem og lignende hjemmefra, med passende distancer mellem disse. Dermed kan man rejse meget let - hvilket vil sige at man kun medbringer tøj og en smule grej til pauser m.m. undervejs, samt lettere forplejning i form af lidt mad- og drikkevarer til de enkelte distancer... måske energibarer og elektrolytter så kroppen får fyldt brændstof på undervejs.

Det betyder selvfølgelig at der ikke vil være så meget oppakning at holde styr på og medbringe - og man kan klare sig med en enkelt rygsæk eller et par gode cykeltasker. Til gengæld vil man være bundet af de enkelte bookinger på ruten og kan ikke så godt lave afstikkere, vælge at tage en overnatning mere et skønt sted og lignende.

Travel heavy
Dette er den ultimative cykelferie - hvor man medbringer stort set alt hvad man skal bruge og reelt er helt fri til at ændre turen undervejs... alt efter vejret, temperamentet o.s.v. Her skal alt grejet som man skal bruge pakkes på cyklen og/eller i en cykeltrailer... lige fra tøj og sko til telt, soveposer, kogegrej m.m.

Der er næsten altid plads på campingpladser til et 2- eller 4-mands telt og et par cykler, så booking i forvejen er normalt ikke nødvendig - og man kan nøjes med at ringe i forvejen om morgenen og sikre sig at der er plads på den næste destination. Det giver en masse frihed til at lave om på planerne undervejs - og man kan endda vælge at overnatte i shelters og lignende, hvis man også har kogegrej med på turen. Det er den primitive cykelferie, men helt sikkert også den som giver mest frihed... og med garanti også den man vil huske i mange år.

Husk regntøjet
I Danmark er vejret afvekslende og en byge vil man næppe kunne undgå undervejs på fx. en uges ferie. Men vejret er altså ikke noget problem, når bare man har udstyret i orden. Og så slemt er det heller ikke med den danske sommer -  det regner måske nok engang i mellem, men selv bygerne er en del at oplevelsen på en cykelferie ;-)

Beklædning i øvrigt
Med mindre man kaster sig ud i sådan lidt mere sportslige og krævende cykelferier, er der ikke noget specielt behov hvad angår tøj og sko - det man ellers ville bruge om sommeren er fuldt dækkende, men en god fleece-trøje til kølige aftener er en god ting at huske.

Planlægning
Forbered dig/jer godt på turen - for planlægningen er guld værd når først man er kommet af sted. Hav en plan for, i alle tilfælde, de første par destinationer. Find ud af om der er bestemte ting du/I gerne vil se i de enkelte områder og afsæt den nødvendige tid til disse gøremål. Læg i øvrigt gode pauser ind på de enkelte ruter, så der kommer passende afveksling mellem regulær cykling, pauser m.m. Man skal ikke lave en tvungen tidsplan - men i stedet have en god idé om, hvor og hvornår man fx. holder pause. Sæt nogle delmål på de enkelte ruter.

Kør ruten hjemmefra
En god idé kan være at gennemkøre de enkelte strækninger på fx. Google Earth og printe kortene ud med markeringer af gode steder at gøre ophold, gode strande, spisesteder, campingpladser og lignende i de enkelte områder. Det giver både en god idé om vejenes beskaffenhed, trafikken, om der er cykelstier o.s.v. - så man evt. kan lave ruten om og finde mere egnede ruter.

Planlægningen er en væsentlig del af en cykelferie. Der er udfordringer med at få tingene pakket ned, få tjekket listen med grej o.s.v.... men det er også en del af oplevelsen. Man glemmer med garanti noget - men selv dette ender typisk med at være en del af oplevelsen.

Vejviser
På cyklen har du reelt ikke brug for andet end et kort over det område du cykler i. Som nævnt ovenfor vil et udprintet kort fra Google Earth kunne gøre det - men en kortholder til styret vil være en god løsning, så du ikke misser hvornår du skal dreje af, fordi kortet er pakket væk. Selv om man er på ferie og har god tid, har man sjældent lyst til at køre ekstra 25 km, fordi man glemmer at dreje af.

GPS
Er du mere til elektronisk vejvisning med planlagte ruter hjemmefra, kan en god cykelcomputer være en super følgesvend - og den registrerer samtidig din/jeres færden, så ruten efterfølgende kan ses på fx. Google Earth. En god tur-computer har GPS og indbygget kort, og det skal helst være muligt at lave ruteplanlægning direkte på enheden - sådan at man løbende kan ændre rute, hvis man laver nye planer undervejs. Man kan også bruge mobilen til dette - men husk at når du bruger GPS'en i din smartphone, vil batteritiden falde drastisk og derfor kan ekstra strøm i form af en powerbank være en god løsning.

Camping-grej
Skal det være en rigtig campingtur, hvor du/I er helt uafhængige, skal der også telt, underlag, soveposer, køkkengrej og måske madvarer m.m. med i oppakningen - og her handler det i særdeleshed om at gå efter kompakte og lette produkter... ting der kan pakkes, så de hverken fylder eller vejer for meget. Vælger man det rigtige udstyr, bliver man faktisk overrasket over, hvor lidt det fylder og vejer. Man kan sagtens have både grej, tøj og udstyr til en 7-14 dage med på en cykel.

En form for opbevaring af madvarer er også en god idé - fx. en lille køletaske med et par køleelementer - som man kan opbevare pålæg og lignende letfordærvelige varer i. Eller måske bare en termopose i en cykeltaske. Køleelementerne kan man typisk få frosset ned på campingpladserne, så de er klar til næste dag.

Campinglys og strøm
Rejser du/I med telt, så husk at få en god campinglampe med, så der er lys i teltet om aftenen. Selv om nætterne er lyse om sommeren, og man formentlig er træt efter dagens cykeltur, vil man ikke nødvendigvis kravle i soveposen kl. 22. En anden vigtig ting er en powerbank, så man kan oplade mobilen undervejs - specielt hvis man bruger den til at finde vej med. Har man en cykelcomputer med indbygget GPS, kan det også vise sig at være handy at have ekstra strøm med... vælger man at overnatte i et shelter eller lignende, er der typisk ikke nogen mulighed for at oplade disse enheder.

Værktøj m.m.
Selv om man ikke har den store indsigt i teknik, kan det godt betale sig at sætte sig en smule ind i de vigtigste ting på cyklen, så man i nødstilfælde kan lave små reparationer og justeringer. Men en rigtig god idé er at få cyklen gennemgået hos sin cykelmekaniker inden man tager af sted... og han er med garanti også villig til at give dig et lille lynkursus i, hvilke ting du skal være opmærksom på.

Langt de fleste ting kan klares med et multiværktøj som indeholder forskellige nøgler m.m. og nemt medbringes i oppakningen. Og prop altid en håndfuld strips i din oppakning, for man kan klare utroligt meget med disse - både på cyklen, oppakningen, traileren, med teltet og lignende.

Træning
Selv om du/I er vant til at cykle, kan det anbefales at tage nogle kortere ture (dagsture eller lignende), hvor cyklen og en evt. trailer er pakket med det, som du/I forventer at skulle medbringe på jeres ferie. Den tungere cykel og det at køre med en trailer efter cyklen kræver lidt øvelse, så man kan godt have brug for at vænne sig til den ekstra vægt og det ændrede tyngdepunkt på cyklen - samt få en god fornemmelse af hvordan en evt. trailer opfører sig bag cyklen.

Er man ikke vant til cykling overhovedet, giver det sig selv at man skal bruge noget tid på træningen. Start med kortere ture og øg længden over en periode. Lad være med at hoppe på cyklen første gang, når I skal af sted med oppakning og forvente at du kan klare at sidde i sadlen 50 km om dagen... det kommer du formentlig til at fortryde, for det kræver lidt tilvænning.

Sikkerhed
Selv om du/I forventer at skulle køre i dagslys, så hav alligevel nogle gode lygter monteret på såvel cykel som evt. anhænger. Når man ikke frem til den næste destination inden for den forventede tidsramme, vælger man at tage en anden rute, eller har man havari eller lignende undervejs, kan lygterne være en vigtig del af sikkerheden. Derudover er ting som reflekser, ringeklokke, en sikkerhedsvest, flag/vimpel på en evt. trailer selvfølgelig et must. Husk at få tjekket disse ting af inden afgang.

Cykelhjelmen er selvfølgelig standardudstyr... også for ungerne, selv om de sidder i en cykeltrailer.

Prisen?
En cykelferie er et godt alternativ til charterferien, for det behøver jo ikke at være dyrt - med mindre man skal ud og købe det hele. Har man i forvejen en god cykel, er udstyret begrænset til måske en god trailer eller nogle gode cykeltasker, lidt kogegrej, telt, underlag og soveposer m.m. Det kan nemt gøres billigere end den årlige charterferie - og udstyret kan jo bruges igen til næste tur. Det gælder jo også hvis man skal ud og investere i nye cykler - de kan bruges hele året frem til næste cykelferie.